Rosalía’nın “Berghain”i: Müzik, Moda ve Mitolojinin Buluştuğu Bir Görsel Arşiv
İspanyol müzik sahnesinin en yenilikçi isimlerinden Rosalía, yeni şarkısı “Berghain” ile yalnızca müzikte değil, modada da sınırları zorluyor. Björk ve Yves Tumor’un eşlik ettiği parça, Nicolas Méndez yönetmenliğinde çekilen etkileyici bir video kliple birlikte yayınlandı. Ancak videoyu özel kılan yalnızca müzik değil; erken 2000’lerin kült moda dönemine yapılan zarif göndermeler. Rosalía ve stilisti Jose Carayol, her sahnede moda tarihinin iki dâhisine, Lee Alexander McQueen ve Nicolas Ghesquière’e saygı duruşunda bulunuyor.

Klip, sanatçının gündelik işlerle —alışveriş, temizlik, evde vakit geçirme— meşgul olduğu sahnelerle başlıyor; fakat üzerindeki parçalar bu sahneleri sıradanlıktan çıkarıyor. Açılışta Rosalía, McQueen’in 2002 Sonbahar koleksiyonundan parçalanmış kollu, yuvarlak yaka siyah bir elbise giyiyor. Kamera ayaklarına indiğinde, tespih boncuklarıyla süslenmiş, haç detayı taşıyan 2003 İlkbahar McQueen topuklular dikkat çekiyor. Bu dini sembolizm, sanatçının yeni albümü Lux’un rahibe temalı görselleriyle de paralellik gösteriyor.

Daha sonra sahne dışarıya taşınıyor. Rosalía, McQueen’in Givenchy dönemi olan 1997 İlkbahar koleksiyonundan gri püsküllü bir üst ve düşük bel pileli etekle sokakta yürüyor. Bu görüntü, sade bir yürüyüş sahnesini melankolik bir moda tablosuna dönüştürüyor. Hikâye ilerledikçe Rosalía, evinde temizlik yapan bir “modern Külkedisi”nden, kırmızı kurdeleli saçlarıyla “çağdaş Pamuk Prenses” figürüne evriliyor. Bu sahnede, Nicolas Ghesquière’in 2004 İlkbahar Balenciaga koleksiyonuna ait pudra pembe mini bir elbise giyiyor; derin yaka kesimi ve mikro pileli eteğiyle dönemin avangart ruhunu bugüne taşıyor.

Videonun finalinde, Rosalía tüm bu dönüşümün ardından yatağa uzanıyor. Üzerinde, McQueen’in 2003 İlkbahar koleksiyonundan minimalist bir askılı üst var — adeta bir moda arşivinden çıkan pazar gecesi pijaması gibi. Her bir kıyafet, kadınlık temsillerine dair sembolik bir diyalog yaratıyor: kutsal ve dünyevi, kırılgan ve güçlü, ev içi ve sahne estetiği arasında sürekli gidip gelen bir denge.

Rosalía’nın “Berghain” videosu, erken 2000’lerin couture dönemine yapılmış nostaljik bir selam olmanın ötesinde, modayı bir anlatım aracı olarak kullanan bir sanatçının olgunluk göstergesi. Hem müzik hem moda dünyası için, geçmişe bakarak geleceği kurgulamanın en zarif örneklerinden biri.





